Освітлення закладів освіти: що варто знати?
Що ви знаєте про освітлення у школах, де навчаються наші діти? Змалечку багато дітей втрачають зір саме через погане освітлення. Неправильне освітлення – це «мінус» для їхнього зору і їхнього здоров’я загалом.
Основними проблемами освітлення в навчальних закладах Шепетівського району є низький рівень освітленості через недостатню кількість світильників або їх вихід з ладу, вкрай застаріле освітлювальне обладнання, використання неякісних світильників, що не відповідають сучасним вимогам та нормам. Особливо актуальною ця проблема є осінньо-зимовий період, коли коли через короткий світловий день мінімізується природнє освітлення.
Найрозповсюдженіший недолік освітлення в навчальних класах по громадах Шепетівського району – банальна недостатність освітленості. За даними лабораторно- інструментальних вимірювань, середня освітленість шкільних приміщень становить від 100 до 200 лк. На основі цього можна зробити відповідні висновки, який зір буде у учнів, що навчаються у таких класах?
Від того, наскільки грамотно організоване освітлення в навчальному класі, залежить ефективність роботи учнів та їх здатність до концентрації. Крім того, у класних кімнатах повинні бути встановлені високоякісні освітлювальні прилади, що сприятимуть навчанню і запобігатимуть втомі очей.
Всім відомо, що самим правильним і придатним освітленням для дорослого і дитини є денне світло. Але при його відсутності, або недостатній кількості, найкраще його замінять світлодіодні джерела світла
По всіх показниках світлодіодні світильники придатні для шкільних приміщень:
1.перш за все, вони практично не мигають;
2.безпечні та екологічні: у складі ламп не містяться шкідливі речовини;
3.їх світловий спектр наближений до природного.
Крім того, застосування світлодіодів знижує витрати на електропостачання навчальних закладів на 50-60% в порівнянні з люмінесцентними і галогеновими лампами минулого покоління, не викликаючи побічних ефектів. Низьке споживання енергії і тривалий термін служби світлодіодних світильників незамінні при організації систем аварійного освітлення шкіл, підключених до незалежних джерел живлення. Конструкція освітлювального модуля гарантує електробезпеку освітлювальних приладів і зводить до мінімуму ризик загоряння.
Для освітлення навчального класу вибрати світлодіодний світильник не складно: широкий вибір моделей по способу установки, типу цоколя і дизайну дозволяє організувати освітлення в шкільному приміщенні з будь якими особливостями.
При виборі світильників для освітніх установ необхідно брати до уваги особливості планування та призначення приміщень. Інтенсивність світлового потоку в різних шкільних приміщеннях регулюється нормами проектування середніх навчальних закладів:
- Для освітлення в шкільному класі рекомендовано застосовувати освітлення 300-500 Люкс, де 400 Люкс - для читання і письма на робочих місцях (партах), а 500 Люкс- для освітлення шкільної дошки.
- Для інших шкільних приміщень – столової, спортзалу, актового залу та коридорів достатньо застосовувати освітлення у 150-200 Люкс.
- У навчальних класах повинне бути нейтральне біле світло - 4000 К.
- У зонах відпочинку - тепле біле світло - 2700 К - 3000 К.
- Індекс передачі кольору в школі повинен бути не менше 80 Ra.
- Навколишні стіни, стеля та підлога повинні бути пофарбовані у світлі кольори.
- Коефіцієнт пульсації світильників не повинен перевищувати 10-15%.
Від освітленості залежить здоров'я, сприйняття фізичних і розумових навантажень. Наш зір безпосередньо залежить від кількості світла в приміщенні. Тому слід дуже чітко дотримуватися вимог по нормам, адже від цього залежить фізичне та психологічне здоров'я перебуваючих в шкільних приміщеннях.
Завідувач
відділення епідеміологічного нагляду
(спостереження) та профілактики неінфекційних
хвороб Шепетівського районного відділу
ДУ «Хмельницький ОЦКПХ МОЗ України» Іван МАТВІЙЧУК
